Rättviks Simförening

Tävlingar

Tävlingssimning bedrivs i fyra olika simsätt, frisim, ryggsim, bröstsim och fjärilsim samt medley som består av alla fyra simsätt. Tävlingar arrangeras i kort (25m) och i lång (50m) bassäng.

Riktlinjer för tävlingar i barnidrott inom Svensk Simidrott
För barn 12 år och yngre ska tävlingsverksamhet utformas så att:
• Individens utveckling är i fokus och inte jämförande resultat
• Alla som vill delta i en tävling ska kunna göra det
• Resultatlistor endast presenteras i bokstavsordning oavsett resultat eller kön
• Tävlingar bör genomföras med mixade klasser, dvs utan könsindelning
• Barnen inte deltar i seriesystem och finns inte med i eventuella tabeller.

Tävlingar för barn är enkla, snabba och roliga. De är utformade för att ge fler barn förutsättningarna att börja tävla, och fortsätta tävla. Regelverket är enklare och funktionärerna färre. Det är enklare för föreningarna att arrangera en tävling och de som vill kan tävla oftare.

Det finns två steg för tävlingar för barn, instegstävlingar- och fortsättningstävlingar, och simmaren beslutar tillsammans med tränaren på vilket steg hen ska tävla.

Därefter finns det regelrättatävlingar där regelverket följs och tänkt för regionala- eller nationella tävlingar för barn över 12 år.

Utmanaren är ett tillfälle för klubbens yngre simmare att visa vad man har lärt sig på sina träningar under tävlingslika former. Man tävlar inte mot någon annan, utan försöker att hela tiden slå sina egna tider. Utmanaren är ett led i Svenska Simförbundets Simlinje med fler stipulationstider och uppmuntranspriser.

Publicerad: 2022-07-09

Senast uppdaterad: 2022-09-25